Noaptea Literaturii Europene 2017 la Lisabona                                                  Bogdan-Alexandru Stanescu despre Copilaria lui Kaspar Hauser la Bucuresti                                                  Apparatus 22 la VIENNA BIENNALE 2017                                                  Literary Talk & Reading cu Florin Iaru la Carturesti Verona                                                  ISVOR. Constantin Brancusi                                                  L’Effet aquatique a primit Premiul TV5 MONDE, RFI Romania, Institut français de Roumanie al Juriului tinerilor francofoni                                                  Marius Oprea despre Neasemuita istorie a Imperiului Roman de Rasarit la Libraria Eminescu, Bucuresti                                                  Talk: Catherine de Zegher - Geta Bratescu: A Studio of One’s Own                                                  Smart Summer: 5 pasi ca sa devii mai istet vara asta!                                                  Bogdan-Alexandru Stanescu despre Copilaria lui Kaspar Hauser la Iasi                                                 
Nr.570, 19-06-2017
Introduceti adresa de Email pentru a va abona:
Cui ii e frica de OUG 91 privind cinematografia
Cronica unei morti anuntate sau a unui razboi de uzura?
Iulia Blaga

Odiseea Ordonantei de Urgenta 91/2016 privind cine­matografia si stabili­rea unor masuri in dome­niul cinematografiei con­firma doua lucruri – unu, ca politicienilor ro­mani nu le pasa de filmul ro­ma­nesc, indiferent din ce partid fac parte; si doi, ca poli­tica romaneasca inseamna in primul rand rafuieli parti­nice, adica cine vine la putere sterge ce a fost inainte.



LATER EDIT: Presedintele Klaus Iohannis a promulgat in 16 iunie 2017, dupa aparitia acestui dosar in editie tiparita, legea de respingere a OUG 91/2016, ingropand toata munca de un an pentru revigorarea cinematografiei. Probabil ca presedintele a considerat cinematografia un motiv mult prea minor pentru care sa se bata suplimentar cu PSD-ul, cand exista alte lucruri in opinia sa mai urgente si mai importante.

 

Restul sunt detalii pe care le trecem, totusi, in revista, ca sa inte­legem mai bine cum de o lege ela­borata intr-un an de zeci de pro­fesionisti si care urma sa lan­seze o ampla reforma in cine­mato­gra­fie (productie, exploatare, ar­hi­­va­re, educatie, armonizare cu le­gis­latia europeana samd) a fost res­pinsa fara nici un fel de dezbatere ori argumente de niste parlamentari care probabil n-au citit-o, dar care au fost instruiti sa voteze impotriva (ordonanta fiind abrogata in ultimul moment de Guvernul Ciolos, in 29 noiembrie 2016). Asa cum spunea Vlad Alexandrescu, fost ministru al Culturii si cel care a inceput elaborarea ordonantei (in ianuarie 2016), daca le­gea va ramane respinsa, o noua reforma in cinematografie nu se va mai putea face 10 ani de acum inainte. Ca in videoclipul la The Scientist al trupei Coldplay (se potri­vesc si versurile: „Nobody said it was easy/ No one ever said it would be this hard/ Oh, take me back to the start“), mergem inapoi pe firul evenimentelor ca sa inte­legem de unde rusinea despartirii (sic!).

 

2-11 iunie 2017– Festivalul International de Film Transilvania, editia a XVI-a, gala de inchidere. Minis­trul Culturii si Identitatii Natio­nale, Ionut Vul­pes­cu, pro­mi­te pe scena o dezbate­re in jurul OUG 91. Pe covorul rosu, un flashmob anuntat cu cateva zile in urma pe Facebook aduna vreo 40 de ci­neasti in jurul unei pancarte pe care scrie in fuga, cu carioca: „Vrem o lege buna pentru cinematografie/Dezbatere #OUG 91“, aceeasi pancarta cu care cineastii se fotografiasera individual prin oras in timpul festivalului. Tot la TIFF se organizase si o dezbatere despre situatia Arhivei Nationale de Filme (ANF), la care luasera parte Andrei Rus, Dana Bunescu, Marius Panduru si Alexandru Solomon, acestia reluand ce semnasera anterior intr-o scrisoare- manifest despre situatia precara a ANF si punctand necesitatea ca filmele nu doar sa fie pastrate in conditii optime (lucru care nu se intampla acum), dar si sa fie va­lorificate, redate circuitului public.

 

30 mai 2017– Legea cinema­tografiei initiata de fostul se­na­tor Sorin Rosca Stanescu in colabo­rare cu Cristian Comeaga si Ioan Carmazan (principalii oponenti ai OUG 91), si care zacea prin Parlament dupa ce fusese respinsa de comisii in anii trecuti, dar fu­sese reactivata dupa respingerea OUG 91, a fost respinsa din nou de Comisia de specialitate din Ca­mera Deputatilor. Legea urmeaza sa intre in cateva saptamani in dezbaterea plenului.

Nu cu mult inaintea inceperii TIFF, presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, a intrat in posesia unei scrisori prin care peste 450 de persoane ii cereau sa retrimita ordonanta respinsa inapoi in Parlament, pentru dezbatere. Lista ii cuprinde pe membrii Consiliului de Administratie al Centrului Na­tional al Cinematografiei (CNC) – Andrei Rus, Oana Radu, Melinda Boros, Horia Romanescu, dar si regizori, producatori, scena­risti, actori, directori de imagine, monteuri si designeri de sunet, jurnalisti si critici de film, directori si curatori de festivaluri, studenti. Printre acestia Lucian Pintilie, Victor Rebengiuc, Nae Caranfil, Stere Gulea, Radu Jude, Ada Solomon, Tudor Giurgiu, Calin Peter Netzer, Marius Panduru, Dana Bunescu, Laurentiu Damian, Anca Damian, Adrian Sitaru, Paul Negoescu, Tudor Cristian Jurgiu.

 

25 mai 2017– are loc al doilea miting de sustinere a OUG 91, in fata Ministerului Culturii si Identitatii Nationale. Cineasti si studenti cu pancarte – cineva are o coala de carton cu un rechin dese­nat si alaturi textul: „Noul val, aceiasi rechini“, in vreme ce criticul Andrei Rus tine in maini doua foi pe care scrie cu carioca „Salarii mai mari pentru angajatii ANF“, respectiv „Sustineti revitalizarea ANF“. Protestatarii stau cateva ore in strada si in ploaie, solicitand o intalnire cu ministrul Culturii pentru a-l intreba trei lucruri: 1. Care sunt motivele pentru care ministerul nu sustine proiectul de adoptare a OUG 91/2016, in conditiile in care acesta a fost elaborat, in decursul unui an intreg si pe baza unui larg proces de consultare si dezbatere, tocmai pentru a raspunde unor ches­tiuni critice? 2. De ce ministerul nu a propus in Parlament eventuale amendamente acestui act nor­mativ, ci a sustinut respingerea sa integrala? 3. Cum anume intentioneaza ministerul sa ras­punda acestor probleme critice, care tin de sprijinul acordat productiei de film, de obligatiile europene ale Romaniei, de starea cri­tica a patrimoniului cinematografic national si de lipsa unei retele de cinematografe care sa asigure atat accesul la cultura, prevazut de Constitutia Romaniei tuturor ce­tatenilor, cat si posibilitatea exploatarii in cinematografe a filmului romanesc? Ministrul Ionut Vulpescu trimite un emisar cu promisiunea unui raspuns in scris si fuge pe usa din dos, in vreme ce protestatarii dau interviuri la televiziuni si-si pun poze pe Facebook.

 

 

24 mai 2017– peste 400 de profesionisti din industrie si studenti semneaza in mai putin de o zi o scrisoare de protest impotriva respingerii OUG 91.

 

23 mai 2017– primul miting de sustinere a OUG 91. Un grup de cineasti se strang in fata Parlamentului ca sa protesteze impotriva respingerii, in aceeasi zi, in plenul Camerei Deputatilor, a OUG 91. Legea de respingere se votase cu 178 de voturi pentru, 80 im­potriva si 13 abtineri. Ulterior se va sus­tine ca motivul principal ar fi fost scrisorile unor uniuni si asociatii din breasla, dar Uniunea Cineastilor (UCIN), cea mai importanta uniune de crea­tie, inde­parteaza ideea ca ar fi cerut respingerea ordo­nantei, afirmand ca o doreste adoptata, dar cu cateva amendamente.

 

Andrei Rus, fost consilier pe cinematografie al ministrilor Vlad Alexandrescu si Corina Suteu si participant important in elaborarea OUG 91, este creierul protestelor post-respingere. El coaguleaza sustinatorii reformei in semnarea scrisorii de protest si a celei catre presedintele Iohannis, el dirijeaza pe Facebook un grup de discutie (Dezbatere OUG 91), consemnand punctual toate noutatile.

 

16 mai 2017– Comisia de Cultura a Camerei Deputatilor respinge in opt minute OUG 91, fara ca macar sa o citeasca, sub pretextul ba ca ar fi fost adoptata de Guvern in timpul vacantei parlamentare, ba ca o lege asa importanta nu poate fi tratata superficial fara a fi trecuta prin Parlament. Ministerul Culturii nu are nici o opinie. Respingerea s-a facut la propunerea unui membru PNL – Gigel Stirbu (seful comi­siei) si a deputatului PMP Marius Pascan.

 

Ianuarie 2017– PSD-istul Ionut Vulpescu, renumit in func­tia de ministru al Culturii (pe care o pierduse in noiembrie 2015), declara ca va dubla bugetul Culturii, va continua reformele din cinematografie, precum si revitali­za­rea salilor de cinema. Cu aceeasi ocazie, titulatura ministerului se schimba din Ministerul Culturii si Patrimoniului National in Minis­terul Culturii si Identitatii Nationale.

 

12 decembrie 2016 – Ordonanta OUG 91 e publicata in Monitorul Oficial, deci devine aplicabila.

 

29 noiembrie 2016– Guvernul Ciolos adopta Ordonanta 91 pe ultima suta de metri inaintea alege­rilor parlamentare. Ordonanta face mai transparent concursul de finantare si asigura reciprocita­tea coproductiilor internatio­nale, introducand o categorie separata de finantare pentru acestea. Alte obiective sunt trecerea Arhivei Nationale de Filme din subordinea Centrului National al Cinema­tografiei in subordinea Ministerului Culturii pentru asigurarea unei protejari mai eficiente a patrimoniului, introducerea notiunii de filme de microbuget (pana la 60.000 euro) care sa poata fi finantate de CNC in proportie de 80%, incurajarea debuturilor, trecerea cinematografelor RADEF Romaniafilm in administratia locala, introducerea unui curs op­tional de educatie cinematogra­fica in licee, obligatia cinemato­grafelor de a proiecta anual 10% filme romanesti din care cel putin 50% in prime time, precum si cresterea procentului de filme romanesti pe micile ecrane de la 2 la 5% anual, din care cel putin 50% in prime time. Au fost eliminate din vechiul proiect doar referirile la sursele suplimentare de finantare a Fondului Cinema­tografic.

 

August 2016 – 58 de cineasti, in frunte cu Cristian Comeaga si Ioan Carmazan, ii trimit o scri­soa­re deschisa primului-ministru, Dacian Ciolos, cerandu-i s-o demi­ta pe Corina Suteu din functia de ministru al Culturii pentru ca nu s-ar fi consultat cu toate asocia­tiile si uniunile in elaborarea ordonantei. Cristian Comeaga vor­beste pentru MEDIAFAX despre „papusarii din spatele doamnei ministru“ care „sunt disperati sa puna mana pe banii cinemato­gra­fiei inainte sa piarda ministerul din mana, asa ca bat din picior pentru a obtine o ordonanta, caci in dezbatere parlamentara n-ar avea sanse“.

 

Cu putin timp inainte, Ministerul Culturii organizase o dezba­tere publica pe marginea pro­iec­tului de lege la care participa­sera cativa dintre cei care au ajutat la elaborarea lui (Cristian Mun­giu, Tudor Giurgiu, Ada Solomon, Bogdan Mustata, Paul Negoescu s.a), nu si principalii oponenti, Cristian Comeaga si Ioan Car­mazan.

 

12 iulie 2016 – Corina Suteu anunta pe Facebook ca „reprezentanti ai grupurilor de lucru implicate in proiectul de revitalizare a Arhivei Nationale de Filme si reprezentanti ai Ministerului Culturii au descoperit arhiva Sahia Film, considerata pierduta, in subsolul uneia dintre cladirile aflate in proprietatea Sahia Film S.A. S-a constatat ca arhiva cuprinde un numar impresionant de documente, insa ele au fost depozitate in ultimele decenii in conditii improprii, de umezeala si lipsa a ventilatiei“. La o prima evaluare, ar fi vorba de documente din perioada 1950-1990.

 

14 iunie 2016 – Ministerul Culturii lanseaza un amplu proces de evaluare a Arhivei Na­tionale de Filme si a Cinematecii Romane. Printre cei 55 de profesionisti care se ofera sa participe voluntar la evaluarea ce urmeaza sa se incheie in septembrie 2016 se numara: Radu Jude, Corneliu Porumboiu,Vivi Dragan Vasile, Ra­du Muntean, Oana Giurgiu, Bujor T. Ripeanu, Sorin Botose­neanu, Alexandru Solomon, Ale­xandru Baciu, Tudor Lucaciu, Catalin Cristutiu, Alexander Na­nau, Andrei Rus, Adrian Sita­ru. Expertii sunt impartiti in opt grupuri: grupul de lucru tehnic (care va evalua si cauta solutii pentru aspectele legate de procesele de digitalizare si restaurare a filmelor), grupul de lucru pentru revita­lizarea cinematecii, catalo­gare si baza de date, documentare, criterii de restaurare si programare a filmelor, revitalizarea bi­blio­tecii Arhivei Nationale de Fil­me, grupul de expertiza in filme documentare si filme Sahia, gru­pul de expertiza a filmelor de animatie si filmelor Animafilm. Un grup de experti din partea ANF e de ase­menea cooptat in procesul de evaluare.

 

Mai 2016 – 47 de cineasti, printre care Cristian Comeaga, Ioan Carmazan si Radu Gabrea, precum si actorii Florin Zamfirescu, Daniela Nane si Anca Sigartau trimit o scrisoare-manifest Cori­nei Suteu, solicitand modificarea legislatiei, astfel incat CNC sa sustina si realizarea unor filme care sa satisfaca asteptarile majoritatii spectatorilor si nu doar sa evalueze palmaresuri. Se lanseaza si o petitie online, Vrem altfel de fil­me romanesti, care strange 162 de semnaturi: „Vrem filme care sa ne distreze si sa ne intereseze, nu sa ne enerveze sau sa ne plictiseasca; vrem filme cu Romania frumoasa si cu romani de treaba, care n-au loc la stiri de Romania mizera si romani netrebnici; vrem filme care sa ne dea chef de viata si pu­tere de a razbate, nu sa ne reteze increderea si speranta…“, scrie, printre altele, in petitie. In septembrie 2016, Cristian Comea­ga declara pentru Mediafax ca statul trebuie sa finanteze si filme de public, nu doar pe cele de arta: „A sustine ca doar filmele cu sanse de a obtine premii trebuie sa fie finantate e ca si cum industria vestimentara ar trebui sa produca doar modelele marilor creatori“. Ca o comparatie, lungmetrajul Cel ales, realizat si produs de Cristian Comeaga, a fost vazut in 2015 de 2.875 de spectatori, in vreme ce Afe­rim! (de Radu Jude) si De ce eu? (de Tudor Giurgiu), ambele lan­sate la Festivalul de la Berlin, au condus topul autohton cu 77.211, respectiv 65.507 de spectatori.

 

Tot in luna mai 2016, Comeaga spune intr-un interviu acordat MEDIAFAX ca statul ar trebui sa finanteze si filme ca BD la munte si la mare, Filantropica si Asfalt tango, nestiind ca peste cateva luni Nae Caranfil, regizorul ulti­melor doua filme citate (si care fusesera produse de el), se va nu­mara printre cei care-i vor cere presedintelui Iohannis sa rein­toarca ordonanta in Parlament. 

 

La inceputul lunii mai 2016, Corina Suteu e numita de catre Dacian Ciolos ministrul Culturii, inlocuindu-l pe Vlad Alexandrescu in urma scandalului de la Opera Nationala Bucuresti. Corina Suteu fusese adusa de Vlad Alexandrescu pe postul de secretar de stat in minister. La numire, Suteu declara ca cinematografia va fi prioritatea mandatului sau si ca va continua reformele incepute de Alexandrescu.

 

Aprilie 2016 – Ministerul Culturii numeste noi membri in Asociatia Generala a Actionarilor (AGA) de la Sahia Film si Animafilm, printre care Alexander Nanau la Sahia Film, si Mihai Chirilov la Animafilm.

 

Tot in aprilie 2016, Eric LeRoy, presedintele Federatiei Inter­na­tio­nale a Arhivelor de Film vizi­teaza Romania, iar recomandarile lui sunt luate in calcul pentru viitoa­rele masuri de revitalizare a ANF.

 

Ianuarie-februarie 2016 – Vlad Alexandrescu anunta oficial ca Ministerul Culturii do­reste sa aiba o noua Lege a Cinematografiei care sa fie prezentata Guvernului in octombrie 2016. Ajutat de consilierul sau pe cinematografie, Andrei Rus, Vlad Alexandrescu anunta mari reforme in peisajul cinematografic, reforme care in­cep cu reorganizarea Centrului National al Cinematografiei si salile de cinema. Pentru inceput, se schimba din membrii Consiliului de Administratie al CNC si se ia decizia de respectare a celor doua sesiuni de fi­nantare obligatorii anual. Ministerul in­cepe si recrutarea de noi membri pentru Consiliul de Administra­tie al RADEF Romaniafilm (re­teaua mai are 16 sali), care in decurs de trei luni sunt asteptati cu un plan de salvare. Alexandrescu mai anunta ca doreste sa demareze revitalizarea ANF, care nu mai avea director din 2014, de cand Anca Mitran plecase sa conduca CNC, precum si sa lanseze impreuna cu Ministerul Educa­tiei Nationale primul program national de educatie cinematografica in licee.

 

Sfarsitul lui decembrie 2015 – noul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, cere ca procentul acordat Ministerului Culturii de la Loteria Romana sa creasca de la 1 la 5% in 2016, astfel incat 2% sa fie folositi pentru restaurarea si consolidarea monumentelor cu grad ridicat de risc seismic, 1,5% sa mearga la Fondul Cinematografic, iar 1,5% la Programul Na­tio­nal de Restaurare a Monumentelor Istorice.

 

Decembrie 2015 – intr-o scri­soa­re deschisa adresata noului mi­nis­tru al Culturii, Vlad Alexandrescu, Cristian Mungiu cere Guvernului sa faca din cinema­tografia ro­mana o prioritate culturala. El spune ca ultimele cinematografe de arta cu peste 350 de locuri din Bucuresti au fost in­chise din pri­cina riscului seismic si le cere guvernantilor sa faca o prioritate din construirea unui nou cinema­to­graf de arta.

 

17 noiembrie 2015 – Vlad Ale­xandrescu il inlocuieste la carma Ministerului Culturii pe PSD-is­tul Ionut Vulpescu. Fata de absoventul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti si cu un doctorat in filosofie, dar care se declara fan Seinfeld, Stan si Bran, Ilie Balaci si Parfum de femeie (CV-ul de pe blogul personal face ravagii pe internet), Alexandrescu e nepotul lui Tudor Vianu, a predat la Catedra de Franceza a Universitatii Bucuresti si a fost am­basador in Lu­xemburg intre 2006 si 2011. Ale­xandrescu face parte din guvernul de tehnocrati numit de premierul Dacian Ciolos.

 

3 noiembrie 2015 – Guvernul Ponta cade in urma protestelor de strada impotriva coruptiei sistemice din societatea romaneas­ca.

 

30 octombrie 2015 – In incendiul de la Clubul Colectiv din Bucu­resti mor 64 de tineri si mai mult de 100 sunt raniti, provocand ulterior nu doar schimbari politice, ci si o renastere spirituala si civica ce va culmina cu protestele anticoruptie din ianuarie-februarie 2017.

 

„Running in circles“, zice poe­tul. Asa o fi? Sau cercul e deja spart si incearca inutil sa se in­chida, tragand de un reflex schiop? Protestele anti-respingere a OUG 91, cu toata varietatea si coloratura lor post-Piata Victoriei, arata mai degraba ca oamenii nu mai stau si asteapta sa le dea guvernantii ce vor, ci au invatat sa iasa in strada si sa-si revendice lucrurile de care au nevoie. De aceea cred ca lupta pentru reforma in cinematografie nu se va incheia usor.

 

Corina Suteu, fost ministru al Culturii

 

„Consider ca actualul ministru trebuie sa sustina si el ca OUG 91 merita o intoarcere de catre Pre­sedinte in Parlament pentru o dezbatere in cunostinta de cauza. Acest OUG este un text elaborat cu multa, foarte multa pasiune, dedicatie si competenta, dezbatut cu profesionisti si cu uniunile de creatie din domeniu, elaborat pro bono de un grup de lucru din care au facut parte toate generatiile din comunitatea cinematografica si consolidat de consilierii mei Andrei Rus, Iulia Popovici, An­ghel Damian, un text supus audierii publice si avizat de 14 ministere si agentii guvernamentale. Tot acest proces a durat peste 8 luni.

 

Initiativa actualului Consiliu de Administratie al CNC, din care fac parte Andrei Rus, Oana Radu, Melinda Boros si Horia Romanescu, de a se adresa public presedintelui si Parlamentului, este una profund responsabila si ea a gasit ecou intre cineastii activi, asa cum s-a vazut la flashmob pentru legea cinematografiei @TIFF.

 

OUG 91 urmareste in primul rand sa redea un caracter sistemic industriei, sa coreleze productia, distributia si arhivarea de film, sa ofere debuturilor protectia necesara pentru a avea mij­loace de a produce film si de a se dezvolta creativ, sa asigure reciprocitate in coproductiile internationale.

 

Daca ea este validata (chiar si cu amendamente), salile de cinematograf din orase vor putea fi restaurate si se va reconstitui, in timp, reteaua atat de necesara de cinematografe de arta, arhiva de filme va fi reorganizata si va deveni o resursa, nu doar un depozit – intrand in reteaua europeana a cinematecilor, iar resursele pentru cineastii tineri si pentru coproductii vor fi mai eficiente si mai durabile.

 

Legislatia ar sus­tine, in fine, cu adevarat, creativitatea natio­nala in cinematogra­fie. Este singurul obiectiv legat de OUG 91 pe care l-a avut grupul de lucru si echipa ministeriala pe care am condus-o.“ (sursa: Facebook)

 

Andrei Rus

 

„Eu am fost unul dintre cei implicati si mi se pare firesc sa reac­tionez cand vad ca o ordonanta care incerca sa rezolve atatea blocaje din cinematografie e respinsa fara explicatii, intr-o clasica de­monstratie de putere. Or, a le­gifera ar trebui sa fie un act ra­tional si argumentat. Nu ma impotrivesc neaparat unei respingeri argumentate. Iar de imbu­natatit cred ca exista mai multe puncte in care ar putea fi amendata in Parlament pentru a deveni si mai complexa. Asta e tot – o reactie la ce consider a fi un abuz de putere si la un mod de a rezolva lucruri atat de importante, precum o lege, in culise, departe de ochii lumii.“ (sursa: Facebook)

 

Vlad Alexandrescu, fost ministru al Culturii

 

„Aceasta ordonanta a fost adoptata de Guvern dupa consultarea foarte multor grupuri de cineasti. Cand a ajuns la Comisia de cultura de la Senat au fost convocate doua intalniri cu breasla, au fost invitate toate partile implicate. In urma acestor discutii, noi am hotarat ca ordonanta sa treaca prin adoptare tacita la Senat. Am depus la Comisia de cultura a Camerei mai multe amendamen­te. Aici a aparut surpriza in sensul in care comisia nici macar nu m-a invitat sa sustin acele amendamente, s-a votat un raport de respingere cu niste argumente care sunt total neadevarate si total nepertinente, au spus ca ordonanta a fost adoptata de Guvernul Ciolos atunci cand nu avea dreptul, este o minciuna.“ (sursa: Agerpres)

 

Arhiva de Filme nu e un depozit

 

Manifest de Dana Bunescu, Oana Giurgiu, Iulia Popovici, Ana Szel, Radu Jude, Vivi Dragan Vasile,
Stere Gulea, Marius Panduru, Alex Sterian, Andrei Rus

 

„Ce se intampla daca, intr-o buna zi, in contextul lipsei de interes a Ministerului Culturii si a Parlamentului, depozitul de filme pe suport de nitrat (inrudit chimic cu trinitrotoluenul) de la Arhiva Nationala de Filme, in care nimeni nu intra, unde singurul termometru nu avea, anul trecut, baterii si-n care se infiltreaza apa, ia foc (observatie facu­ta de expertii Asociatiei Cinematecilor Europene, la vederea incaperii in care sunt ti­nute aceste pelicule)?

 

Desi Arhiva Nationala de Filme are 100 de angajati, un procent covarsitor dintre acestia nu au stu­dii superioare si s-au specializat «la locul de mun­ca». (…) Salariile stationeaza aici de ani de zile la nivelul salariului minim pe economie, angajatii ne­primind nici macar sporuri de vechime sau sporul de toxicitate, desi laboratoarele lucreaza cu substante aflate pe lista publica de materiale toxice. (…) Cine ar vrea sa se specializeze in acest domeniu si sa se angajeze la ANF in aceste condi­tii? Cum incurajezi meritocratia si performanta reala, nu sinecura si nepotismul, intr-un astfel de context?

 

(…)

 

Evidentele ANF sunt intr-o stare precara, cu mari hibe in respectarea legislatiei in vigoare cu privire la administrarea de ar­hive, iar pana la controlul efectuat in 2016 de catre Arhivele Nationale, nimeni nu a fost interesat de modul in care decurge acest proces. Arhiva romaneasca de film este doar exploatata, periodic, in distributie privata, si deloc sustinuta pentru viitor.

 

(…)

 

Arhiva de Film nu este in primul rand un depozitar al trecutului, ci un mod de a comunica in viitor. Fara interventii urgente, starea precara a arhivei de astazi va fi vizi­bi­la, din pacate, peste 20 de ani, cand se va constata ca nu s-a pastrat decat un procent nesemnificativ de filme produse dupa 1989 si ca nu stim foarte bine ce, cum s-a intamplat, cinema­to­grafic, in Romania ultimilor 100 de ani. “

Galerie
Comentarii
Adauga comentariu
Nume
Email
Subiect
Mesaj
Cartea romaneasca | Dan Lungu | Lucian Dan Teodorovici | Fara Zahar | Observator cultural | Gheoland | Teatrul Tineretului din Piatra Neamt |
Romania culturala | Ada Milea | Libraria Noi | Cuvantul | Vasile Ernu | Libraria Mihai Eminescu | Radio Romania Muzical | Centrul National al Dansului | Revista Orizont | Infocarte