Expozitia „Interferente“ la FIVE PLUS Art Gallery din Viena                                                  EXPOZITIA „SEEDS (PLANTED BY OTHER WOMEN INSIDE MY HEAD)“ LA ICR BERLIN                                                  Despre filosofia prima de al-Kindi, la Cluj                                                  Dan Ciupureanu despre Omar si diavolii, la Iasi                                                  Jazz live cu Whiskydenker la Hangariada                                                  Expozitia „Orase in dialog: Bucuresti – Viena“                                                  Evenimente POLIROM JUNIOR la Sotron. Targ de carti, jocuri si distractii                                                  Seara literara cu scriitorul Gheorghe Sasarman la ICR Berlin                                                  Editura Polirom la Bookfest 2017                                                  Festivalul Filmului European saluta viitoarea capitala europeana a culturii                                                 
Nr.563, 24-04-2017
Newsletter
Introduceti adresa de Email pentru a va abona:
Nici un film romanesc in selectia oficiala de la Cannes
La 70 de ani, cel mai mare festival de film din lume se innoieste pe ici, pe colo
Iulia Blaga

Aproape 80 de titluri al­ca­tuiesc Selectia Oficiala a celei de-a 70-a editii a Festivalului de la Cannes (17-28 mai 2017), dintre care 18 in Competitie, dupa cum a anuntat Thierry Frémaux, delega­tul general al festivalului, la conferinta de presa din 13 aprilie, lasand ca de obicei unul-doua titluri-surpriza pentru ultimul moment.



Marile publicatii de film din Statele Unite saluta o innoire a festivalului, dar de fapt nu se stie daca lucrurile se vor repeta la anul. Competitia Oficiala ramane consacrata (cu foarte putine exceptii) cineastilor care au mai fost in prima liga a Cannesului. Michael Haneke, Andrei Zviaghintev, Sofia Coppola, Fatih Akin, François Ozon, Todd Haynes, Yorgos Lanthimos revin in cursa pentru la Palme d’or. Maghiarul Kornel Mundruczo, care a cucerit premiul sectiunii Un Certain Regard in 2014 cu Whide God, revine si el in Competitie, unde a mai fost in 2008 cu Delta. (Sa nu uitam ca ungurii au mai luat anul acesta Ursul de Aur pentru lungmetraj si un Oscar pentru scurtmetraj documentar.)

 

Nu m-as hazarda sa cred ca scurtmetrajul virtual reality  al lui Alejandro Gonzalez Iñárritu, Flesh and Sand, filmat de Emmanuel Lubezki, va lansa un trend la Cannes, dupa cum e greu de crezut si ca proiectia primelor doua episoade ale noului Twin Peaks de David Lynch, ca si a celui de-al doilea sezon al serialului Top of the Lake de Jane Campion vor duce la aparitia unei sectiuni special consacrate productiilor de televiziune. A spus-o si Frémaux, Lynch si Campion sunt prieteni ai festivalului.

 

Mai interesant e ca, nu se stie din ce motive, din Selectia Oficiala a acestui an lipsesc filmele produse de marile studiouri ame­ricane (Sony, Universal, Warner Bros sau Fox). In schimb, distribuitori ca Netflix si Amazon si-au gasit loc in fata. Netflix distribuie The Meyerowitz Stories (New and Selected) de Noah Baumbach (cu Adam Sandler), precum si Okja de Bong Joon-ho (pe care l-a si produs), ambele din Competitie. Iar Amazon a produs noul film al lui Todd Haynes, Wonderstruck, ecranizare a romanului lui Brian Selznick, cu Julianne Moore si Michelle Wi­lliams in rolurile principale. Alta casa de productie independenta, A24 (ca­re a produs Moonlight), vine in Selectia Oficiala cu trei filme produse, dintre care noul Yorgos Lanthimos, The Killing of the Sacred Deer (cu Colin Farrell), selectionat in Competitie.

 

Faptul ca trei regizoare sunt in acest an in Competitie nu mi se pare asa o victorie pana nu vad filmele. {i anul trecut au fost trei. Se tot spune de cativa ani ca nu sunt destule regizoare la Cannes. Nu cred ca filmele nedorite la Cannes pana acum au fost refuzate pentru ca erau regizate de femei. Astept insa cu nerabdare noile filme ale lui Lynn Ramsay si Sofia Coppola si, mai putin, Naomi Kawase. The Beguiled, de Sofia Coppola, e un thriller erotic cu Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst si Elle Fanning, adaptare a romanului A Painted Devil de Thomas P. Cullinan, care a mai fost adaptat si de Clint Eastood in 1971, in vreme ce You Were Never Really Here al scotienei Lynn Ramsay e un proiect neterminat in care Joaquin Phoenix joaca un veteran de razboi care incearca sa salveze o prostituata.

 

Printre numele surpriza din Competitie se numara fratii ame­ricani Joshua si Benny Safdie, care au mai fost la Cannes in Quinzaine des Réalisateurs cu debutul lor, The Pleasure of Being Robbed, in 2007, precum si cu Go Get Some Rosemary/Daddy Long­legs in 2009. Noul film al acestor cineasti independenti, Good Time, ii are ca protagonisti pe Robert Pattinson si Benny Safdie in rolurile a doi frati infractori urmariti in decursul unei nopti.

 

Cel mai de succes cineast al editiei e de departe sud-coreea­nul Hong Sang-soo. Dupa un film in Competitia de la Berlin, On the Beach at Night Alone (premiat pentru interpretare feminina), participa acum cu doua filme in Selectia Oficiala la Cannes – The Day After in Competitie si Claire’s Camera in Special Scree­n­ings (cu Isabelle Huppert, filmat pe sestache anul trecut la Cannes).

 

Dintre actori, cel mai bine sta Nicole Kidman cu patru proiecte in Selectia Oficiala: The Killing of a Sacred Deer de Yorgos Lanthimos si The Beguiled de Sofia Coppola in Competitie, How to Talk to Girls at Parties de John Cameron Mitchell in Out of Competition si serialul lui Jane Campion Top of the Lake in 70th Anniversary Events. In aceasta sectiune mai intra doua scurtmetraje semnate de regretatul Abbas Kiarostami si de actrita americana Kristen Stewart.

 

Poate pentru ca nu a fost luat in Competitie cu Trois souvenirs de ma jeunesse in 2015, Arnaud Des­plechin a fost ales sa deschida festivalul cu Ismael’s Ghosts, film in afara competitiei, dar o surpriza pentru festivalul care aproape in fiecare an a deschis cu o productie americana – una dintre putinele exceptii fiind in 2015 drama franceza La tête haute, de Emmanuelle Bercot. Anul trecut Cannesul a fost deschis de filmul lui Woody Allen, Café Society.

 

Cineastii francezi din Competitie sunt doar (!) cinci: Michel Hazanavicius cu Redoutable, despre love-storyul dintre Jean-Luc Godard (interpretat de Louis Garrel) si Anne Wiazemsky (Stacy Martin), François Ozon cu L’amant double, Jacques Doillon cu Rodin (interpretat de Vincent Lindon) si Robin Campillo cu 120 battements par minute (cu Adèle Haenel). Mathieu Amalric, care joaca in filmul lui Desplechin rolul unui regizor ce se reintalneste cu o fosta iubita cand trebuie sa filmeze un nou lungmetraj, deschide Un Certain Regard in calitate de regizor cu Barbara, dupa ce in 2014 parti­cipase tot aici cu un alt film La chambre bleue.

 

Reamintim ca Pedro Almodóvar va conduce juriul Compe­titiei, in vreme ce Cristian Mun­giu conduce juriul Cinéfondation si scurtmetraj, iar actrita fran­ceza Sandrine Kiberlain ju­riul Caméra d’or.

 

Mai jos, sectiunile principale ale Selectiei Oficiale – Competitia si Un Certain Regard.

 

SELECTIA OFICIALA

 

Competitie:

 

Loveless, de Andrei Zviaghintev

 

Good Time, de Benny si Josh Safdie

 

You Were Never Really Here, de Lynne Ramsay

 

L’Amant double, de François Ozon

 

Jupiter’s Moon, de Kornel Mundruczo

 

The Killing of a Sacred Deer, de Yorgos Lanthimos

 

The Day After, de Hang Sang-soo

 

Redoutable, de Michel Hazanavicius

 

Wonderstruck, de Todd Haynes

 

Happy End, de Michael Haneke

 

Rodin, de Jacques Doillon

 

The Beguiled, de Sofia Coppola

 

In the Fade, de Fatih Akin

 

The Meyerowitz Stories, de Noah Baumbach

 

Okja, de Bong Joon-ho

 

120 battements par minute, de Robin Campillo

 

Hikari/Radiance, de Naomi Kawase

 

A Gentle Creature, de Sergei Loznitsa

 

Un Certain Regard

 

Barbara, de Mathieu Amalric (film de deschidere)

 

La Novia Del Desierto/ The Desert Bride, de Cecilia Atan & Valeria Pivato

 

Tesnota/Closeness, de Kan­­temir Balagov

 

Aala Kaf Ifrit/Beauty and the Dogs, de Kaouther Ben Hania

 

L’Atélier, de Laurent Cantet

 

Fortunata/Lucky, de Sergio Castellitto

 

Las Hijas De Abril/April’s Daughter,  de Michel Franco

 

Sanpo Suru Shinryaku­sha/Before We Vanish, de Kiyoshi Kurosawa

 

Lerd/Dregs, de Mohammad Rasoulof

 

En attendant les hirondelles/ The Nature of Time, de Karim Moussaoui

 

Apres la guerre/After the War, de Annarita Zambrano

 

Wind River, de Taylor Sheridan

 

Jeune femme, de Leonor Serraille

 

Western, de Valeska Grisebach

 

Posoki/Directions, de Ste­phan Komandarev

 

Out, de Gyorgy Kristof

Galerie
Comentarii
Adauga comentariu
Nume
Email
Subiect
Mesaj
Cartea romaneasca | Dan Lungu | Lucian Dan Teodorovici | Fara Zahar | Observator cultural | Gheoland | Teatrul Tineretului din Piatra Neamt |
Romania culturala | Ada Milea | Libraria Noi | Cuvantul | Vasile Ernu | Libraria Mihai Eminescu | Radio Romania Muzical | Centrul National al Dansului | Revista Orizont | Infocarte