SFR 2017 a deschis recrutarea pentru voluntari intr-un festival de film                                                  Expozitia internationala „Instrumente medievale de tortura“ la Palatul Culturii din Iasi                                                  Incep inscrierile pentru cea de-a 12-a editie Aristoteles Workshop                                                  In Biserica Luterana se asculta jazz: festivalul JAZZ in CHURCH la a cincea editie                                                  Doua spectacole-recital ale actorului Emil Boroghina la Chisinau                                                  Festivalul Filmului European anunta primele noutati ale editiei XXI                                                  Centenar Lipatti. Duminica, concert extraordinar la Ateneu                                                  Florin Irimia dezvaluie Misterul masinutelor chinezesti, la Iasi                                                  Colocviul „197 de ani de la nasterea Domnitorului Alexandru Ioan Cuza“                                                  Evenimente aniversare „LIPATTI 100“ la Conservatorul de Muzica „Benedetto Marcello“ din Venetia                                                 
Nr.557, 06-03-2017
Newsletter
Introduceti adresa de Email pentru a va abona:
Nominalizarile la Premiile Gopo 2017: Certificat de constatare
Iulia Blaga

Pentru a 11-a oara, profesionistii din industria ci­nematografica de la noi se aduna pentru o noua editie a Premiilor Gopo ca o mare familie dis­func­tio­nala, unita la ocazii (ca sa-l citez pe Cezar Paul-Badescu, co-scena­rist la Ana, mon amour: „Frustrarile nu trebuie ascunse sub pres, altfel dam in nevroza“).



„Cina cea de taina“ are loc in acest an in 21 martie 2017, la Teatrul National din Bucuresti. Dupa cum se stie din anii trecuti, evenimentul initiat de Tudor Giurgiu si echipa TIFF prin Asociatia de Promovare a Filmului Romanesc (in colaborare cu CNC si Babel Communications) nu e imbratisat de toata lumea. Cristi Puiu, Radu Jude sau Radu Muntean au lipsit in mod constant de la gala ori de cate ori au fost nominalizati, semn ca n-au vrut sa gireze niste premii pe care nu le considera oportune atat timp cat, spuneau, nu se poate vorbi deocamdata de o industrie cinematografica.

 

Ca sa evite totusi situatia jenanta de a nu nominaliza titlurile cele mai bune ale anului precedent (si de a nu mai avea, astfel, o gala reprezentativa), organizatorii au specificat in regulament ca lungmetrajele de fictiune intra la nominalizare din oficiu, chiar daca regizorii/ producatorii nu le vor acolo. „Dragostea cu de-a sila“ nu se aplica si scurtmetrajelor sau docu­menta­relor, care trebuie inscrise in prea­labil de catre producator.

 

Asa se face ca in acest an Sie­ranevada, de Cristi Puiu, are cele mai multe nominalizari (16), urmat de Caini, debutul in lungmetraj al lui Bogdan Mirica, cu 13 nominali­zari, Inimi cicatrizate, de Radu Jude, cu 12 nominalizari, si Bacalaureat, de Cristian Mungiu, cu noua. Juriul celor care au decis in acest an nominalizarile, compus din: Gabriel Achim (regizor), Oana Iancu (producator), Doru Ana (actor), Raluca Manescu (scenarist), Tudor Mircea (operator), Nita Chivulescu (montor) si din criticii de film: Dana Duma, Ileana Birsan, Andrei {endrea, Dragos Marin si Doru Pop, a scos o lista foarte echitabila, care face in mare masura dreptate cui merita, adica a extras din toate cele 21 de lungmetraje de fictiune din 2016 ceea ce merita premiat. Lucru care nu se intampla des atunci cand sunt 11 pareri supuse la vot, fiind retinute voturile majoritare.

 

Presupunand ca Premiile Gopo vor creste odata cu tara (sic!) si ca in curand vor fi mai multe filme, iar cineastii rebarbativi vor re­veni la matca (lucru care se poate intampla chiar foarte curand; Puiu a fost cu Sieranevada la TIFF, de ce n-ar veni si la Gopo?), nu ne mai ramane decat sa facem niste comentarii inevitabile despre nominalizarile din acest an.

 

La categoria Cel mai bun film au fost nominalizate: Bacalaureat, Caini, Sieranevada, Inimi cicatrizate si Doua lozuri (de Paul Negoescu). Poate parea ciudata nominalizarea lui Doua lo­zuri, film asumat nepretentios si de public, dar, retinandu-l, juriul a vrut probabil sa arate ca il considera un reusit film de gen – mai reusit decat filme serioase ca Orizont (de Marian Crisan) sau Ilegi­tim (de Adrian Sitaru). Cu toate acestea, la categoria Cel mai bun regizor, numele lui Paul Negoescu a fost inlocuit cu al lui Adrian Sitaru – asta insemnand poate ca juriul a dorit sa-i dea si lui Sitaru un feedback pozitiv, sugerand si ca Ilegitim e reusit mai ales dpdv regizoral. Inter­pretii principali din Doua lozuri (pe care se sprijina succesul filmului) n-au fost nici ei pe placul juriului, deci cumva filmul e bun ca un tot unitar, fara ca regia si interpretarile sa conteze. Doua lozuri a mai fost nominalizat la scenariu (Paul Negoescu), costume (Malina Ionescu), machiaj & coafura (Gina Dan, Ada Radu) si muzica originala (Flora Pop, Alin Zabrau­teanu), dar cred ca ar fi meritat sa fi fost nomina­lizat si pentru imagine (Ana Draghici; in extre­mis ea putea fi retinuta la Tanara speranta).

 

La categoria Rol principal masculin, unde au fost nominalizati Adrian Titieni (Bacalaureat), Gheor­ghe Visu (Caini), Bogdan Dumitrache (Dublu), András Ha­tházi (Orizont) si Mimi Branescu (Sie­ranevada), situatia e destul de clara, desi ar fi meritat sa fie aici Alexandru Potocean (Dincolo de calea ferata) si Lucian Teodor Rus (Inimi cicatrizate). In al doilea caz, juriul a recuperat nomina­lizandu-l pe Rus la Tanara speranta. La fel s-a intamplat cu Ilinca Harnut, care n-a avut loc de femeile lui Puiu din Sieranevada, care se lafaie pe patru pozitii din cinci la Rol secundar feminin, al saselea fiind preluat de Viorica Geanta Chelbea (Miracolul din Tekir). Mimi Branescu e putin mai principal (sic!) decat Dana Dogaru, care o joaca pe mama lui in Sieranevada, dar preferand sa o nominalizeze la rol principal feminin pe Dana Do­garu (in detrimentul Dorotheei Petre din Miracolul din Tekir), juriul i-a facut loc Vioricai Geanta Chelbea la rol secundar.

 

Eu nu l-as mai fi nominalizat pe Adrian Titieni pentru rolul secundar din Ilegitim (oricum era cam strident), l-as fi preferat pe Mimi Branescu, facandu-i astfel loc la rol principal masculin lui Potocean. Nominalizarea regretatului Sorin Medeleni e un gest de eleganta postmortem, dar, acum pe bune, daca n-ar fi murit, probabil ca n-ar fi primit-o.

 

La categoriile Documentar si Scurtmetraj nu ma pronunt, pentru ca n-am vazut nici jumatate din filmele nominalizate, dar ar trebui spus ca la categoria Film european, premiu care se acorda distribuitorului, e aiurea sa nominalizezi o firma cum e Clorofilm pentru distribuirea filmului lui Roy Andersson, Un porumbel cu­getand pe o ramura/ A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence, cand Clorofilm are o prezenta extrem de discreta, fara sa organizeze vizionari de presa sau macar sa anunte cand aduce un nou film, mai ales unul de talia aceasta. Filmul lui Andersson, unul dintre cele mai bune filme din 2014, a intrat in sali la sfarsitul lui ianuarie 2016 si a facut 469 de spectatori (in 41 de saptamani, zice Cinemagia). Aceas­ta nominalizare ar trebui sa-i determine pe cei de la Clorofilm sa se intereseze si de promovoare, nu doar sa proiecteze filmul in Cluj-Napoca (unde au sediul). Eu habar n-am avut ca filmul a fost in sali, nu am auzit sa fi rulat in Bucuresti.

 

Deci cam asa arata nomina­lizarile din acest an. Repet, mi se par mai generoase si mai echi­ta­bile decat in anii trecuti, pentru ca e mult mai evidenta incercarea de a scoate ce-i bun din fiecare film, chiar daca nu e un film din plutonul fruntas.

Galerie
Comentarii
Adauga comentariu
Nume
Email
Subiect
Mesaj
Cartea romaneasca | Dan Lungu | Lucian Dan Teodorovici | Fara Zahar | Observator cultural | Gheoland | Teatrul Tineretului din Piatra Neamt |
Romania culturala | Ada Milea | Libraria Noi | Cuvantul | Vasile Ernu | Libraria Mihai Eminescu | Radio Romania Muzical | Centrul National al Dansului | Revista Orizont | Infocarte