Expozitia „Interferente“ la FIVE PLUS Art Gallery din Viena                                                  EXPOZITIA „SEEDS (PLANTED BY OTHER WOMEN INSIDE MY HEAD)“ LA ICR BERLIN                                                  Despre filosofia prima de al-Kindi, la Cluj                                                  Dan Ciupureanu despre Omar si diavolii, la Iasi                                                  Jazz live cu Whiskydenker la Hangariada                                                  Expozitia „Orase in dialog: Bucuresti – Viena“                                                  Evenimente POLIROM JUNIOR la Sotron. Targ de carti, jocuri si distractii                                                  Seara literara cu scriitorul Gheorghe Sasarman la ICR Berlin                                                  Editura Polirom la Bookfest 2017                                                  Festivalul Filmului European saluta viitoarea capitala europeana a culturii                                                 
Nr.566, 15-05-2017
Newsletter
Introduceti adresa de Email pentru a va abona:
Nr.566, 15-05-2017
De veghe in lanul de cultura
Sunt agentul barza 007
Madalina Cocea

Barza Lili este bine. Sta in cuib, vantul ii trece prin pene, se mai intoarce sa isi ciuguleasca coada. Alaturi, clopotele bisericii nu bat, dar se aude un cuc. Dodo nu stiu pe unde e, zboara teleleu, mai stiu eu prin ce cuiburi umbla.



Ma simt un pic spion. Este din cauza ca este dimineata si sunt singura care urmareste, in direct, transmisia live din cuibul berzelor Lili si Dodo, televiziunea la care in general nu se intampla nimic.

 

Exista mai multe camere care transmit in direct din casa animalelor. Este un fenomen care m-a cucerit recent, desi exista in Romania de cel putin 4 ani, iar in lume exista inca de pe cand Firefox urma sa fie acel browser care detroneaza Internet Explorer. Wildlife Romania are trei camere: doua cu berze albe (Lili si Dodo din Carani, respectiv Ela si Cris din localitatea Carpinis – ambele din judetul Timis) si o camera in cuibul unui soim duna­rean al carui nume nu il cunosc.

 

Recunosc, atunci cand am dat prima data peste transmisia in direct din cuibul berzelor, nu mi s-a parut mare chestie. Practic, apa­rea o cladire, un cer, niste crengute sub forma de cuib. Niste berze care nu faceau nimic. M-am uitat sub un minut, apoi am inchis.

 

Intre timp, berzele mi-au cucerit din ce in ce mai multi prieteni, asa ca imagini din cuibul lor imi apar din cand in cand pe pagina de Facebook. La inceput, stateam si ma uitam un minut-doua. Uneori se intampla ceva interesant. Venea o barza in cuib, zburau alte pasari, uneori cine statea in cuib (OK, recunosc, nu stiu sa le deosebesc pe Lili si Dodo intre ele) se ridica pe un picior apoi se aseza la loc. Treptat, am inceput sa ma uit dimineata pur si simplu. Ca si cum as da binete cuiva, deschid camera lui Lili si Dodo sa vad ce mai fac. A plouat cu o seara inainte? Oare cand ies puiutii pe care ii clocesc? Sunt amandoua berzele acasa? Acum stau mai mult. Cinci, zece minute. Este linistitor, imi cultiva curiozitatea si imi inspira un respect pentru celelalte fiinte care populeaza impreuna cu mine planeta si pe care imi place sa le cunosc asa, in casa lor.

 

Camerele ascunse din habitatul animal au aparut aproape la fel de repede pe cat le-a permis tehnologia. In 1994, aparea prima camera care spiona pestii si transmitea nu atat imagini video, cat fotografii schimbate la cateva secunde. Gradinile zoologice, parcurile naturale, fundatiile de ocro­tire a animalelor folosesc cu entuziasm posibilitatea de a tran­smite imagini in direct din viata secreta a animalelor. In felul acesta, modul de observare este neintruziv, animalele nu sunt fortate sa faca ceva anume pentru a atrage atentia, iar audienta poate fi una globala.

 

De exemplu, 232 de milioane de oameni o cunosc pe Aprilie, o girafa proaspata mamica dintr-un parc natural de aventura din Har­pursville, statul New York. Girafa Aprilie a dat nastere luna trecuta unui girafa-baietel. Sarcina ei a durat 16 luni, iar pe trans­misia live din ziua nasterii au intrat 14 milioane de oameni, iar 1,2 milioane din intreaga lume au ur­marit nasterea in direct.

 

In urma cu cativa ani, cand vizitam un muzeu de stiinta din Bruxelles, m-am oprit fascinata in fata unuia dintre cele mai banale exponate. Era o vitrina de sticla, in spatele careia se gasea un incubator de oua. Un cronometru, in dreapta vitrinei, numara minutele pana cand din ou aparea un puiut. Se adunau multimi de 10-20 de oa­meni la fiecare spargere de ou, era cel mai de succes exponat. Am stat tacuta sa urmaresc oul cu un sentiment pe care mi l-am amintit acum, urmarindu-i pe Lili si Dodo, in tacere, fara vreo voce de documentar pe deasupra. Uneori, comentariile ne distrag de la ceea ce este esential.

Galerie
Comentarii
Adauga comentariu
Nume
Email
Subiect
Mesaj
Cartea romaneasca | Dan Lungu | Lucian Dan Teodorovici | Fara Zahar | Observator cultural | Gheoland | Teatrul Tineretului din Piatra Neamt |
Romania culturala | Ada Milea | Libraria Noi | Cuvantul | Vasile Ernu | Libraria Mihai Eminescu | Radio Romania Muzical | Centrul National al Dansului | Revista Orizont | Infocarte